August 25, 2010

Tragedi Ramadhan berulang di Kota Bharu.

keratan akhbar Utusan Malaysia

Kenapa la sekarang ni makin menjadi2 kes amuk. Belum pun reda lagi kes amuk di Perak dah tambah lagi 1kes di Kota Bharu pula(berita penuh klik Utusan Malaysia). Adakah manusia semakin lemah untuk mengawal minda gara2 tekanan?Apa punca tekanan mereka sampaikan family sendiri pun nak ditala?? Duit..Ekonomi negara..Iman yang nipis....Semua tu boleh jadi penyebab..Hmmmm..

Penghabisnya..mangsa yang terselamat yang menjadi mangsa trauma kekal. Anak2, isteri, individu yang terdekat..yang lebih tragis..mereka inilah yang melihat segala peristiwa berdarah depan mata kepala sendiri..

amuk di Teluk Intan, Perak

Pepun, takziah untuk keluarga mangsa..Kepada mereka yang mempunyai ahli keluarga yang ada sejarah mental, silalah berhati2.Paling penting perlu pastikan pengambilan ubat&rawatan secara berterusan. Perlu diingatkan..golongan yang "berpenyakit mental" adalah tidak dibolehkan untuk berpuasa. Yes, back 2the basic..syariat Islam sendiri yang menyatakannya..So, kalau dah golongan sebegini perlukan pengambilan ubat mengikut masa, tak perlulah menyuruh mereka berpuasa..Akibatnya adalah binasa..

Peace y'all..

n.b: Sihat jasmani, sihat rohani..insan yang cemerlang.

4 comments:

Lizzie Yasmin said...

darah manusia skang mcm terberharga jer, kalu tak mati di tubuh msti di bazirkan di jalanan.. Apa nak jadi dengan dunia skang..

nurKN @ Nur said...

tul tu lizzie..bunuh membunuh, buang bayi, eksiden, tembak menembak..mane la tmpat yg aman dlm dunia ni..sgla ceruk dah tak selamat..

maslinamansor said...

takut kalau kes2 cam nie melarat...

nurKN @ Nur said...

mas: mmg sgt2 mengerikan kalau kite yg trkena..org mgamuk ni bukn kire ank brnk, ipar duai, jirn sekmpung pn dia blh tala..uishh..