August 27, 2010

Wajib buat..wajib hitung apa yang kita ada..

Salam all,

Hitung apa yang kita ada? Ish, apekah yang Nur nak jadikan isu ni..Maksud Nur, hitung la segala2 nye..amalan, harta, usaha, masa..Actually banyak lagi benda yang perlu dihitung tapi tak perlulah Nur sebut kat cni..

Hitung2 ni jugak akan buat kita sedar status diri kita, tahap mana kita berada..Dah berjaya ke aku? Masih sempat ke aku ni? Tamak haloba ek ghupenye aku ni weh..hahaha..sekadar contoh sahaja. Pe yang penting, dalam bulan yang berkat ni kita perlu menghitung segala apa yang kita ada sebagai cara untuk muhasabah diri kite..wah macam ustazah forum perdana sudeyy..huhuhu..

Haa..ni lagi 1 Nur nak share..Z.A.K.A.T..Korang2 tau kan tiap tahun mesti kite wajib byr zakat fitrah(zakat badan la maksudnye). Tapi korang lupe ke dengan zakat harta, zakat emas, zakat ternakan, zakat tanam2an? Semua tu wajib dihitung untuk kita tau banyak mana bahagian yang kita perlu zakatkan daripada hasil yang kite ada..

Alhamdulillah..tertunai yang wajib sudah..

Tak gune la kalau kita dok tayang gambar kite tengah baring kembang kempis lubang idung sambil kipas2 gune duit berkepuk2, tunjuk ladang sebesar alam, kambing lembu sebesar beca (ish, ade ke) tapi bile masuk bab zakat..nan hadoo.. no no no..xelok ye + takut xberkat rezeki yang ada nak bagi makan family tu..Nauzubillah..

Pepun, apa yang wajib dihitung perlu dihitung..tanda kita bersyukur dengan rezeki yang Allah kurniakan pada kita..Alhamdulillah..Peace y'all.

n.b:Muhasabah & bersederhana..

No comments: